Tokom historijskog razvoja ljudskog društva Čovjek
je planski, stihijski,
namjerno i nenamjerno činio i
unosio razne promjene u svoje prirodno okruženje koje predstavlja njegovo
stanište njegov
životni okvir. Učinjene promjene posljedica su neprekidnog nastojanja da svoj
životni okvir prilagodi svojim tekućim materijalnim i kulturnim potrebama.
Izmjene koje u prirodnoj sredini čini čovjek
dvostrukog su karaktera. One su najčešće namjerne,
kao neposredan izraz težnji za
materijalnim dobitkom i nenamjerne, kao posljedica stalnog prisustva u
prirodnoj sredini.
Sve promjene prirodne sredine koje izaziva čovjek,
redovito su prtaćene nizom
posrednih promjena koje čovjek zbog nepoznavanja funkcionisanja geosistema,
njegovih zakona i zakonomjer-
nosti nije mogao predvidjeti. Mijenjajući prirodu, čovjek preobražava prirodne
životne zajednice kojima i on sam pripada.
U početnom stadiju razvoja civilizacije,
čovjekov utjecaj na preobražaj
prirodnog okruženja nije se mnogo razlikovao od životinjskog utjecaja.
Razvojem svijesti kod čovjeka pojavljuju se planske namjere u mijenjanju,
najprije okoliša, a potom i prirodne sredine. U početku se čovjek neposredno i
elementarno koristio prirodom,
a promjene učinjene u njoj
posljedica su njegovog prostog prisustva.
Tokom razvoja civilizacije čovjek teži da mijenja
prirodu i prisiljava određene geokomponente da mu služe; tako on pokušava
zavladati prirodom. Promjene koje su tako učinjene u prirodnoj sredini, su
grandiozne. Pored velikih korisnih promjena prirodne sredine značajnih za
razvoj materijalne i duhovne kulture, mnogostruke su, i po razmjerama često
katastrofalne i one neželjene promjene koje su posljedica neracionalnog
korištenja prirodnog okruženja.
Današnji razvoj civilizacije uz snažan uspon privrede,
porast ljudske populacije, nezaustavljiv proces urbanizacije i evidentan razvoj
naučno-tehničke revolucije prepoznatljiva su karakteristika oštre
konfrontacije između prirodne sredine i društveno-ekonomskog progresa.
Naučno-tehnička revolucija je u velikoj mjeri stimulisala povećanje proizvodnje
i osnažila produkcione odnos što je doprinijelo višeznačnim antropogenim
utjecajima na pri rodnu i geografsku sredinu.
Poremećeno funkcionisanje geosistema prevashodno je pooe-
zano sa neracionalnim korištenjem geokomponenata, posebno vode, zraka i tla i
njihovog povrata u obliku zagađivača u sredinu iz koje su uzeti. Kao takvi oni
se ne mogu uključiti u velike geografske kružne tokove. U pojedinim
geosistemima sve su prisutniji slučajevi ekoloških katastrofa, koje su prema
nekim mišljenjima neizbježne i u direktnoj su vezi sa neracionalnim
iskorištavanjem prirodnih resursa. Zbog toga se neminovno nameću brojna pitanja:
šta proizvoditi u narednom stoljeću, kako racionalno koristiti prirodna
bogatstva, kako geografsku sredinu dovesti u približne prirodne okvire i
slično. U tom smislu postoje naučna gledanja koja se svode na to da bi prirodi
trebalo vratiti ono što je od nje uzeto, kamo sreće samo pozajmljeno, kako bi
ona postala biološki zdrava, estetski lijepa i za život povoljna. Ovi problemi
su službeno dobili svoje mjesto u globalnoj svjetskoj politici i porede se sa
političkim krizama koje često prerastaju u ratne sukobe. Političke krize su,
međutim, vremenski kraće, periodično izražajne i regionalno ograničene, a
rješenja im zavise od političkih nagodbi. Za razliku od takvih kriza, kriza
uzajamnosti između prirode i društva jest dugotrajan i stalan proces limitiran
razinom društveno-ekonomskog razvoja i brzinom samoregulativnih procesa u
prirodnoj sredini. Pored toga, negativni antropogeni procesi u prirodnoj
sredini teško se mogu regionalizirati i lokalizirati,
jer rijeke, morske struje,
zračne mase i drugi prirodni procesi teku neovisno od državnih granica. Zbog
toga ne iznenađuje prisustvo nekih insekticida čak na Antarktiku zašto nije
postojala nikakva potreba za njihovu upotrebu na ovom ledenom kontinentu.
U razmatranjima uzajamnosti društva i prirodne sredine
važno je napomenuti da malo koji realan fenomen ili skup problema dobija tako
širok spektar viđenja i tumačenja kao što je to slučaj sa odnosom prema
životnoj sredini. Bez obzira da li je riječ o polaznim pretpostavkama, o
metodama ili pak o zaključcima, predviđanjima i preporukama, postoji veliki
broj različitih varijanti, opredjeljenja i vrijednosnih stavova koji su često
dijametralno suprotstavljeni.
Spektar mišljenja, kao što je već rečeno, kreče se u vrlo
širokom dijapazonu od onih koji smatraju da problem uopće ne postoji do onih
koji drže da je nastupio, ako ne i prošao, posljednji trenutak da se spriječi
kataklizma.
Iza ovako očigledno različitih stavova najčešće stoje
radikalno različiti interesi. Pri ovome je važno ukazati na jedan posebno
zanimljiv fenomen koji je potencijalno i vrlo opasan. To je interes
propagandista i onih koji u ovoj problematici vide lukrativan posao. Njihov je
interes da diskusija u kojoj se saopćavaju frapantni argumenti i šokirajruca
apokaliptična predviđanja, što duže potraje kako bi se zadovoljila čitalačka
publika koja uživa u senzacionalnim temama. Ovakav pristup koji, nažalost,
nije rijedak niti beznačajan, cijeloj problematici odnosa prema životnoj
sredini i prirodi uopće, daje određen ton šarlatanstva i pomodarstva.
Nije potrebno biti pristalica apokaliptične vizije
budućnosti da bi se uočio i shvatio neracionalan odnos prema prirodi, koji u
odsustvu blagovremene korekcije može dovesti do ozbiljnih posljedica i krize
uzajamnosti prirode i društva. Prema tome,
sve ovisi o korektivnoj akciji
baziranoj na nivou spoznaje funkcionisanja geosistema, a posebno
zakona i zakonomjemosti pojava i procesa koji u njima vladaju,
kao i od stepena
naučno-tehničke opremljenosti za praćenje i spoznaju tih procesa.
Spoznavati prirodu, njene zakone i zakonomjemosti ne znači
njome vladati već se njoj
prilagođavati, u njoj i sa njom živjeti,
Ma koliko uspio izmijeniti
prirodu, čovjek ipak ostaje njen sastavni i ovisni dio.
0 komentari:
Speak up your mind
Tell us what you're thinking... !